Јован Пејчић: Профил и длан. Појмови и поимања, Плато, Београд 2003.
Дејан Милутиновић |
Књига Профил и длан: појмави и поимања Јована Пејчића организована је као троделна целина. Први део јесте оквир који је састављен од лирских фрагмената, поетизованнх прича и песама. Поетске интенције оквира условљене су тиме што ту долази до постављања и сублимисања проблема. За разлику од централних делова који метајезиком, са повременим искрама тропа, говоре о појмовима и проблемима, уједно указујућн и на ограниченост и проблематичност (мета)језичког преношења, рубови приказују свест да се протејска природа мишљења може изразити једино кроз сугерисање и дочаравање. Јован Пејчић на рубовима језиком чара и сугеришући своди метајезичке поставке.
Централни део књиге чине два дела који су наглашенн и у наслову. Појмови преносе апорије и дихотомије всзане за науку о књижевности, као што су: онтологија књижевности, критике, жанра; односи термина и критике, књижевноети и вредновања, писања и мишљења, поруке и поуке, поезије и прозе, уметности и историје; проблем песника-критичарâ (које Јоваи Пејчић назива полиграфима), књижевног зналства, узоритости учитеља...
Други дeo, Поимања, доноси текстове који су груписаии око, три „части“, три тсматска круга. Прву част чине тскстови са темама из националне историјс. Ствараоци речима – Свети Сава, Јефимија, Ракић, Нушић, Aнђa Петровић, Јован Скерлић, Бранимир Ћосић – посматрају се као примери родољубља, као узори који су својим делањем и прегалаштвом заслужили високо место у националиој историји и миту. Друга част приказује Београд у књижевности, одпосно књижевни Београд, од првих помена дo Другог светског рата. Tpeћa част припала је великим светским песницима и мпслиоцима: Де Вињију, Рилкеу,
Толстоју, Малроу, Тагори, Емерсону, Хамвашу.
Ипак, иако је реч о различитим тематским целинама, сви текстови Профила и длана изузетно су блиски и повезани. Они су конципирани на истој методолошкој основи.
Аутор jc у овом погледу јасан: „Из мноштва перспектива што се нуде, философска тематизација двају аспеката биће довољно добро полазиште за систематисање како ошптих, тако и оних теже уочљивих интеиција и вредности.“ То значи да се у свим тскстовима као обележје њихове структуре јављају карактеристике везане уз историјско, филозофско и литерарно. Историјски сегмент одређује да све теме буду биране из дијахроније, да је сећање, прошлост и традиција извор из којег полазе и у који увиру текстови Јована Псјчића. Али тај корпус не користи се за свођење на „поуку, која сужава“, већ се у њему трага за универзалном инстанцијом говора, стварања, мишљења – „поруком, која сажима“. Другим речима, сећање, прошлост и традиција присутни су као облик љубави ка мудрости, динамично и непрегледно поље појава и појмова духа. Оваквом дијалектиком историјско и филозофско спајају се у јединствену целину. Начин приказивања њиховог спајања је литераран или, другим речима: дијалектика се преноси тропима. Јован Пејчић пише срцем, а суди разумом и традицијом.
Најбољи пример за то jecтe сам наслов. Појмови длана и профила разоткривају се сваким текстом, а њихов смисао се више наслућује но што се дознаје. Јер и тајна и истина за којима се трага jеcу такве – дијалектичне и метафоричне: попут профила који јасно осликава, и длана који неухватљиво прориче.
Бављење духом и суштинама делује егзотично у свету форме и фрагмената, у времену које је новац, и када су информације, у свом рудиментарном облику, најважније. Стога Јовану Пејчићу, у књизи Профил и длан, и није толико стало да, на првом нивоу, преноси или шири информације, него да читаоца покрене на мисаону активносг. Књига се, отуд, не може прелетети, она се мора читати, са задршком чак, уживајући и промишљајући сваки ред.
Кроз читаву књигу Јован Пејчић експлицитно и имлицитно приказује и доказује став да (књижевна) критика није паразитска дисциплина. Напротив, (књижевна) критика представља врхунску активност духа, и то из два разлога. С једне стане, његовим речима, зато што је само „позванима омогућено истинско вредновање уметничких дела“, јер „свак свагда разуме и воли само оно што му је равно: највећи – највише“. С друге стране, зато што је сам начин на који критика приказује судове о уметности – такође уметност. Метафора профила и длана и овде се може искористити, пошто је критика и профил – јер указује на самог критичара, његове способности и луцидиост, и длан – јер преноси неухватљиво: говорећи о уметности, и сама, ако не постаје, а оно приближује се уметничком.
Алтера, Београд 2010 (II изд.) |
3aтo је о књизи Јована Пејчића у строгом жанровском сммслу веома тешко говорити. То је збирка есеја који су компоновани и усклађени попут литерарног дела. Двојност (али не и подвојеност) организације присутна је на сваком кораку. Иако су основни проблеми из домена науке о књижевносги (критике, теорије и историје), они су представљени на необичан начин. Изречени ставови организовани су тако да сем по себи, говоре, то јест дочаравају и својом организацијом. Можда је овај поступак најуочљивији на синтаксичком плану, јер је реченица својим инверзијама, уметнутим синтагмама и клаузулама, игром речима и њиховом етимологијом и смислом, речју – стилом, ближа литерарном него дискурзивном начику приказивања. Стога је и ужитак двострук: Профил и длан не само да пружају неопходне и занимљиве информације свакоме ко се бави књижевношћу, већ омогућавају и уживање у начину на који су оне изречене, те ће се читалац често враћати и изнова ишчитавати редове да би се наслађивао у њиховој литерарноста и лакоћи преношења проблема.
Нема коментара:
Постави коментар