ПОСЛОВОДСТВО индустрије прераде метала (ИПМ) Мајданпек обезбедило је око осам килограма златног накита којим су платили пет заосталих примања за 315 радника овог предузећа, у коме послују "Златара Мајданпек" и "Мегапласт". Радници су добили у замену за плате између 20 и 25 грама накита, који су одмах продали, а највећи део потрошили на плаћање нагомиланих комуналија.
- У златари радимо и муж и ја 32 године - казује Снежана Јовановић. - Ја сам добила 31 грам, а супруг 36,5 грама накита у замену за пет плата. Један део злата смо продали дилерима на црно по цени од 30 евра за грам, и тим новцем покрили нагомилане рачуне за струју, воду, грејање... Памтим времена када је Златара "Мајданпек" била светски позната фабрика. Сећам се када сам примила прву плату, одвела сам цело друштво на море, где смо провели месец дана и упркос огромном труду нисам успела да потрошим сав новац. Данас сам дошла у ситуацију да једва школујем децу.
Никола Поповић, председник Самосталног синдиката Златаре "Мајданпек", такође је узео плату у злату.
- Ја сам моје злато продао за 4.000 динара по граму и то дилерима девиза - каже Поповић. - Тим новцем покрио сам трошкове за комуналије, али и дугове које сам направио да бисмо моја породица и ја могли да преживимо.
Поповић каже да је ово био једини начин да 315 радника добије заостале зараде.
- У очекивању смо поступка приватизације, који ће се спроводити продајом имовине и преузимањем радника, тако да будући послодавац, уколико златара добије купца, није у обавези да радницима исплати заостале зараде.
ПРОПАДАЊЕПочетком 21. века у систему ИПМ радило је више од 2.000 радника, а производи златаре су се извозили у све земље света. Дошло је до два неуспела покушаја приватизације, након чега је 2006. године фирма уведена у поступак реструктурирања. Од некадашњег гиганта који је упошљавао велики број радника, у фирми је остало само њих 315, од чега се 47 радника пријавило за добровољно напуштање радног места уз отпремнину.
Пре добијања злата обављена је анкета међу радницима, а од 315 запослених само је један био против да се заостала примања регулишу на овај начин. Синдикат најављује и да ће повести преговоре око сличне исплате зарада за период од августа до приватизације фабрике.
- Почетком јула, на предлог репрезентативних синдиката, покушали смо да изнађемо могућност да исплатимо заостале зараде у периоду од марта до јула - каже Милица Јасенски, директор Златаре "Мајданпек". - Просечна плата у нашем предузећу је око 25.000 динара, а са синдикатима смо договорили да, будући да немамо новца, исплата буде у злату. Договорили смо се такође да цена грама злата буде 4.500 динара са ПДВ-ом и на тај начин смо за "зараде радника" издвојили око осам килограма златног накита од 22 карата.
Јасенски каже да је предузеће у реструктурирању од 2006. године и да 31. октобра престаје заштита која фирму штити од поверилаца.
Уколико се до тог периода не приватизујемо, 1. новембра, највероватније, фирма одлази у стечај - не крије разочарање директорка златаре.