НЕДОВОЉНО активан и ефикасан извођач "Орнамент инвестинжењеринг", који је добио на тендеру да реализује пројекат реконструкције Голубачке тврђаве, максимално је користио недостатке пројектне документације и успорио радове. Објективна околност која доприноси успоравању радова јесте и саобраћај који у пуној фреквенцији пролази кроз тврђаву.
Ово за "Новости" тврди др Искра Максимовић, директор Друштва "Тврђава Голубачки град д.о.о". Ово предузеће основала је држава Србија како би као инвеститор управљало радовима за које је ЕУ, преко Аустријске развојне агенције (АДА), издвојила 6,6 милиона евра. Пројекат је на конкурсу општине Голубац урадила архитекта Марија Јовин.
Искра Максимовић ипак инсистира на томе да ,када се у медијима пише о обнови Голубачке тврђаве, највише пажње се посвећује реконструкцији и конзервацији саме Тврђаве, а неправедно се заборављају остала четири сегмента пројекта - изградња путне обилазнице и пробијање тунела, изградња визиторског центра, спољно уређење и инфраструктура и изградња обалоутврде.
- Од почетка ове године на обилазници се ради нон-стоп у две смене, пробијено је 85 метара тунела, од 131 колико је дугачак. На пролеће ће бити окончани сви радови, а Тврђава ослобођена магистралног пута и саобраћаја. Тада би требало да буде завршен и визиторски центар - објашњава Максимовићева. - Пројекат изградње обалоутвреде, започет у јулу, који обухвата изградњу 400 метара дугог пристаништа, биће завршен пре рока и то крајем септембра или почетком октобра ове године.
ХАМАМ, КЕЛТИ, РИМЉАНИ- ТОКОМ радова на пројекту спољњог уређења и инфраструктуре ископан је турски хамам изграђен 1458. године величине 350 метара квадратних - открива саговорница. - После комплетних археолошких ископавања предложено је да се уради реконструкција хамама наредне године. На локалитету иза хамама случајно су пронађени и остаци римске грађевине из 2. и 3. века наше ере, затим остаци келтске цивилизације као и предмети из 15, 16. и 17. века. Очекује се конзервација овог локалитета и примена мера заштите.
Од почетка реализације реконструкција и конзервација саме тврђаве, која се, каже саговорница, одвија под будним оком Републичког завода за заштиту споменика, појављивали су се различити проблеми међу којима је непотпуна пројектна документација:
- Пројекат је израђен без инжењерско-геолошких, конзерваторских, археолошких, геодетских истражних радова, који се по Закону о планирању и изградњи раде пре израде техничке документације. У главном пројекту недостаје графичка документација, није детаљно приказано постојеће стање, а није детаљно обрађено ни решење за реконструкцију. Нека од датих техничких решења су практично неизводљива, као у случају Палате. Због неурађених истражних радова на њеним зидовима и бедемима, пројектована решења нису усклађена са стварним стањем и неопходне су биле промене пројекта и налажење нових решења. Јер, током радова утврђено је да не постоји основа за темељни зид и да се мора наћи ново решење, што је и највећи изазов даље реализације, јер Палата обухвата трећину укупних радова.
Директорка Максимовић додаје да је пројектом предвиђено да се после постављања скела на куле и бедеме почиње прво цртање садашњег стања грађевине, што раде архитекте РЗЗС, и да тек након тога Завод дефинише обим конзерваторскох радова:
- Оваква структура послова утиче на темпо, а када током овог месеца буду постављене све неопходне скеле, то ће омогућити убрзавање конзерваторских радова.
До сада је, према тврдњама наше саговорнице, комплетно завршена кула 5 и постављене су међуспратне конструкције (5 спратова), а до краја месеца биће постављен кров. Припремљена је потпуно кула 4 и очекује се завршетак конзервације и постављање крова:
- На кули 9 су завршени сви радови на фасади и очекује се додатно решење Републичког завода, тако да ће и она бити потпуно готова овог месеца. Завршен је комплетно бедем 8-9 и део бедема 5-8 (колико је могуће због археолошких истраживања који ће бити тек урађена), обновљени су и урађени сви сачувани доњи зидови Палате (и новопронађени зид). Додатна документација очекује се за Палату, али и за све остале бедеме, амфитеатар, стазе, кантину.
Према проценама Искре Максимовић, до 30. jуна 2016. највећи део радова на Тврђави биће завршен, a вероватно ће остати само изградња Палате као и завршетак куле 1 и куле 2, које ће се радити тек после потпуног измештања саобраћаја.